Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Over-Expulsure2
BerichtGeplaatst: 29 jan 12 13:06 
lid

Hoi Allemaal!

Donderdag was het zover, ik moest naar mijn psychologe om mijn eerste echt behandeling te starten voor de fobie. Ik had wc-blokjes meegenomen omdat als ik die rook, die me erg deden denken aan overgeven. Ik was heel erg zenuwachtig toen ik er heen ging en ik wist niet precies wat ik moest verwachten, de vorige keer dat ik de geur van die wc-blokjes rook, ben ik erg in paniek geraakt. Het is nu alleen al wel een jaar geleden dat ik ze rook en toen was ik nog angstiger dan nu. Toen ik er was, heeft de psycholoog met mij een soort hypothese opgesteld over hoe ik me op dat moment voelde en wat ik verwachtte te gaan voelen en doen. Ik moest cijfers geven aan hoe angstig en gespannen ik was op dat moment en hoe angstig en gespannen ik zou zijn op het hoogtepunt. Ook moest ik een cijfer tussen de 0 en 100 geven aan hoe veel kans ik schatte dat ik daadwerkelijk moest overgeven. Ik zei 20 en daaruit concludeerde zij dat er dus een kans was van 1 op 5 dat ik daadwerkelijk moest overgeven en dus als ik 5 keer aan dat blokje zou ruiken ik op z'n minst 1 keer zou moeten overgeven. Toen heb ik de blokjes uit hun pakje gehaald en ik rook die geur gelijk. Ik werd op z'n minst heel erg angstig en kreeg stressvlekken (rode vlekken rond je nek) en ik kreeg het benauwd en warm. We deden het heel rustig aan en de psychologe zei ook dat als ik niet verder wilde gaan dat ik dat niet moest doen. Ik heb toen zeep uit de blokjes gehaald en daar aan geroken en ik kreeg gelijk buikpijn, maar toen ik ze een tijdje weg had gelegd (je rook het nog steeds want het is een hele sterke geur) ging de paniek langzaam weg. Ik heb toen nog een stuk of 10 keer aan de tissue geroken waar de geur op zat, en zelfs wat zeep met water verdund zodat de geur nog meer te merken was maar de paniek werd niet meer zo heftig als eerst. Toen ik er een stuk of 20 keer aan geroken had (dit was eigenlijk niet meer te tellen omdat de geur constant aanwezig was) hielden we ermee op. We hebben toen gekeken of de hypothese klopte. Ik had niet overgegeven dus dat was niet uitgekomen maar de spanning en angst waren wel zo hoog geworden als ik gedacht had. Toen ik van de psycholoog vandaan kwam en mijn vriend mij ophaalde was ik nog wel wat angstig en gespannen maar ik voelde me ook trots en goed dat ik dit gedaan had. Jammer genoeg heb ik gister wel een hele erge paniekaanval gehad, maar ik merkte wel gelijk dat ik het meer over me heen durfde te laten komen. Ik heb nu een lijstje met dingen die ik eng vind aan de psychologe gemaild en daar gaan we dan naar kijken om nog meer enge dingen te doen, zoals filmpjes kijken enzo. Ik zie hier nog steeds heel erg tegenop maar ik zie ook erg uit naar het leven zonder mijn fobie, dus ik ben meer dan bereid om dit te doen! De psychologe zegt wel dat als ik iets niet wil, we het gewoon niet doen en dat ze al meerdere mensen van emetofobie heeft afgeholpen. Dat geeft me veel vertrouwen. Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn verhaal!

Groetjes Nynke

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur