Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 jan 12 15:38 
actief lid

Hey

mijn therapeut wil exposure zelf overgeven doen en het lijkt ook wel of ik daar geen keuze in heb. Als ik ervan af wil moet ik dat dus doen :evil: . Iemand hier ervaringenmee?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 12 17:09 
lid

Mijn psychologe zegt dat dat in principe handig is, maar als ik het niet wil we het niet doen, ze zegt ook dat als psychologe kan ze niet tegen mij zeggen 'ga overgeven', dit is namelijk erg ongezond en een beetje vreemd om je op te leggen. Je hebt gewoon een keuze hoor! Als je het niet fijn vindt moet je dat gewoon zeggen tegen je therapeut. Hij/zij zal je misschien een beetje proberen te pushen om het wel te doen, maar je moet het toch op het tempo aanpakken wat jij aan kunt. Het is logisch dat je over bepaalde grenzen moet gaan om je doel te bereiken (lees mijn verhaal over over-exposure2) maar je moet ook niet over je grenzen gaan als dit niet fijn voelt!

Groetjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 12 17:20 
actief lid

Heb ik gelezen:-) Maar we gaan stap voor stap doen en eindigen dan bij zelf overgeven. Maar ik vind dat helemaal geen goed plan haha. Bij jou ook stappen? wat is jou volgende stap? Wel goed gedaan las ik :thumbup:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 12 22:53 
giga actief lid

Geen ervaring mee, maar als je het niet wilt en niet achter staat, dan doe je het niet! Er niet achter staat, zorgt onbewust voor verzet en dat werkt volgens mij alleen maar avarechts. Niet doen dus!
Er zijn echt wel andere manieren om van je fobie af te komen. Dat gebeurd niet alleen door zelf over te geven. (kan bij sommige natuurlijk wel werken, maar dan moet je er wel achter staan)

Neem een kijkje op mijn blog! : https://www.suusstyle.wordpress.com/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jan 12 15:07 
lid

Ik moet nog met mijn psychologe kijken naar de rest van mijn gemaakte lijstje om naar een volgende stap te gaan :) en ik weet dus nog niet zo goed wat hierna komt. Ook mijn psychologe zegt dus dat het wel goed is om over te geven, maar je moet het dus inderdaad niet doen als je er niet achter staat! Daar heeft xSuus helemaal gelijk in! Je mag jezelf dus wel pushen, maar niet over je grens heen. Ik zou het er misschien ook met je vrienden ofzo overhebben? Ik weet niet of je iemand hebt waarmee je er goed over kunt praten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jan 12 16:11 
Moderator

Ik ben er ook geen voorstander van.
Je hóeft niet te 'wennen' aan overgeven want overgeven is geen 'normale' gang van zaken, zoals bijvoorbeeld naar buiten gaan ofzo.
Vooral omdat niemand het echt prettig vindt om het te doen.

Ik zie teveel, hoor teveel, ruik teveel, proef teveel en voel teveel.
www.memento-herinneringsboeken.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 jan 12 16:23 
actief lid

Het is inderdaad niet zo dat je eraan moet 'wennen', omdat het iets is wat je vaker wilt doen. Als je bijvoorbeeld pleinvrees hebt, moet je wel wennen naar buiten te gaan, want dat is iets wat je wilt doen, omdat je anders dingen mist in het leven.
Ik denk niet dat het voor mij zin zou hebben, omdat ik elk jaar wel een keer overgeef en ik nog steeds die angst heb. Voor mij geldt dus niet dat het angst voor het onbekende is, lijkt me.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur